onsdag 30 januari 2008

Detta var nog slutet

Har bestämt mig för att lägga ner bloggen. Eller snarare är det ju så att jag har flyttat hem och då kan jag ju inte rapportera från Newcastle längre. Får se om det händer något annat för mig i bloggvärlden eller om detta var slutet.
Ha det gott


Powered by ScribeFire.

söndag 20 januari 2008

Dan efter

Sitter på bussen på väg hem efter en helt sjuk kväll i Malmö. Eller den kanske var så sjuk egentligen men bra rolig. Vi var på Inkonst och njöt till fullo av det helt grymma bandet Chesudaka. Det var den bästa spelningen jag har varit på, någonsin. Lite sena trillade vi in när bandet var inne för andra gången, så vi såg bara avslutningen men det var en jävla avslutning. Fattar fortfarande inte vad som hände men det var mäktigt så sjukt mäktigt. Tyvärr känns det inte som att bandet kan prestera lika bra om dom spelas hemma i skivspelaren utan dom bör nog avnjutas live. Ser ni dom live kommer ni alltid att komma ihåg den spelningen, sicket ös.

Kvällen bjöd även på Papa Dee som snurrade plattor så vaxet smälte. Men jag måste säga att han inte var i närheten av Chesudaka.

Jag är ju nyblivet brillmongo och skapade mig själv en teori om att brillmongos attraherar andra brillmongos. Teorin visade sig stämma. Det kom fram ett brillmongo (eller kanske mer ett brillmonster) och ville hångla bara för att vi båda hade glasögon
... Förstår inte riktigt varför hon trodde att det skulle bli något bara för vi hade brillorna gemensamt. Man kanske greppar efter små halmstrån och vill desperat hitta en gemensam nämnare för att kunna ha något att prata om.

Ni behöver dock inte vara det minsta oroliga om hur vida jag hånglade med henne eller inte. Jag hårdrockssov hos Måring. Fick av mig brillorna, skorna och klockan innan jag tog plats i soffan och vakande okristligt tidigt efter några timmar.

Tog en buss ut till ett industriområde där något pucko till planerare har placerat en bussterminal. Det måste nog vara en av de sämsta satsningarna jag har sett. Det var bara jag och de fyra personerna som arbetade där som var där. Men dom hade möjlighet att ta emot typ 50 bussar på en gång men en hastig blick på tavlan över ankommande bussar visade att det skulle bara komma fyra bussar till, på hela dagen.

Ett besök i falafel staden ska ju innebära minst en falafel. Så när klockan var midnatt började jag bli orolig för att jag inte skulle få i mig denna ädla vara. Då meddelade de lite mer rutinerade falafel-ätarna att den bästa tiden för falafel var 03:00-04:00. Så det blev en ordentlig falafel innan sömnen infann sig.

Gratis internet på buss är käckt, jävligt käckt. Tyvärr medför det att jag inte sover något vilket jag är i enormt behov av.

Summa av kardemumman är att om ni har möjlighet att se Chesudaka, så gör det.

Måste bara tillägga att bloggen kommer att avvecklas, av ganska självklara anledningar, men det är mycket möjligt att det blir en fortsättning på något vis.


Powered by ScribeFire.

fredag 18 januari 2008

Dan för dan

Känner mig som ett barn dagen innan julafton. Vill bara kunna sova tills det är dags att hoppa på metron, dra till flygplatsen och sedan sova hela vägen till vi landar i pölseland. Men här i vuxenvärlden går det inte till så. Nu dricker jag alkohol istället bara för att kunna gå ut, festa och vara uppe till på småtimmarna. Precis som vuxna gör.

Kollade på sista "Planet Earth" avsnittet, så sjuk bra serie. Är det någon som känner för ett maraton en söndag är det bara att höra av sig. Jag kom även på att om jag blev ett djur i mitt nästa liv skulle jag vilja bli en delfin. På ett villkor. Kom på ett skönt sätt att sova. Det verkar som om dom jagar natt och dag, det håller inte för mig jag är mer en morgonmänniska. Så om det är någon delfinflock som söker en morgonjägare är det bara att ringa. Något jag inte vill vara i mitt nästa liv är en spindel. Av något slag. Alla som känner mig det minsta vet att mitt bollsinne inte kan skrytas med inte ens på läktaren, knappast heller i TV-soffan framför PES heller. Tänk er då att jag skulle hålla reda på ÅTTA ben. Det hade givetvis varit skoj att kolla på men en enda lång plåga för mig.

Känner mig som en snålkuk nu den sista dagen här i Änglalandet. Har inte mycket pesetas på mobilen så jag får nog ringa och klicka folk som aldrig förr ikväll, undrar om det funkar med taxi också... Tveksamt.

King Keegan tredje besök här i Skatornas näste kan nog sluta i succé. Det blir nog att köpa in Elmander och någon hyfsad back. Har vi tur kanske det blir UEFA-cupen. Har vi lite flyt med lottningen där kanske det blir ett besök på Ullevi... För inte tror vi att Blåvitt tar sig till CL?

Om 24 timmar sitter jag hemma hos Måring med en dryck i handen som är eller borde vara en billig whiskey... Då vill nog till och med du träffa mig.

So Long Newcastle!!!!!!!


Powered by ScribeFire.

onsdag 16 januari 2008

Mörkrädd

Har fått tillbaka ett arbete där vi skulle skriva lite om den globala uppvärmningen och vad byggnadsindustrin skulle kunna göra för att minska sin inverkan på den. Fick ett helt ok betyg så jag stannade lite och tjötade med läraren efteråt. Då berättar han om innehållet i två andra rapporter, det var då jag blev mörkrädd eller snarare förskräckt över den låga nivån här på universitetet. Jag kommer inte att citera utan bara återberätta vad som sades. Detta är dock inga halvsanningar och inte saltat det minsta. Håll i hatten, nu åker vi.

"Det blir problem med att det blir för varmt i maskinerna (traktorer, kranar och sådant), så då får man sätta in bättre air-condition."

"Byggnadsställningarna kan bli så varma att hantverkarna måste ha handskar på sig så att dom inte bränner sig."

Det är ju löjligt att behövas jämföras med människor som inte fattar bättre. Detta är ändå universitetsnivå och inget som Bredows sexåringar har plitat ihop.

tisdag 15 januari 2008

Hörde något fint

Har du svårt att säga vad du vill eller kanske skrivkramp? Idag hörde jag något väldigt fyndigt.

We think better than we speak, and we speak better than we write.

Tydligen någon 50-tals filosof som yttrade detta först. Ligger något i det tycker jag.

söndag 13 januari 2008

Korruption

Hur korrumperat är Sverige? Det är kanske inte en tanke man tänker när man vaknar en söndagsmorgon, men det är väl ändå en rätt intressant fråga. Vill ni veta så är det så att Sverige är placerad som nummer 4 utav 179 länder. Listan börjar med de minst korrumperade och slutar med de värsta länderna. Men det läskiga är ju att vi är LITE korrupta... Danmark och Finland är mindre korrupta än vi. Hur kommer det sig? Jag trodde man kunde fixa allt med en pilsner och en pölse i Danmark och en flaska vodka trodde jag kunde ta en hur långt som helst i Finland. Kanske inte.

Belgien är mer korrupt än USA... Vem trodde det? USA där en bunt med Benjamins kan ta dig hur långt som helst. Men klart i pedofilmeckat Belgien måste en viss korruption nog finnas.

Italien håller till ganska långt ner, antagligen beroende av maffian skulle jag tro.

Turkiet, Colombia och El Salvador håller jämna steg... Hmmmmm

Längst ner på listan (mest korruption) huserar en mängd Afrikanska länder. Men även forna Sovjetstater ligger pyrt till. USA's hjärtebarn Irak håller också till i bottenträsket.

För att veta vart du ska åka för att göra en snabb karriär som yrkeskriminell med dina surt intjänade slantar besök listan här.

Majrova

Jag och många med mig undrar hur man fixar sin egen majrova falafel style. Har inte lyckats hitta ett recept på svenska men ett på engelska. Så för att underlätta för dig kommer jag att översätta det och publicera det här. Därför kan vissa mängder och volymer vara lite lustiga, ha överseende med detta och testa dig fram till svenska mått. Lägg in och låt det väl smaka. Du får mer än gärna mecka en falafel och bjuda mig på, det är bara att höra av sig per mail så kommer jag. Är villig att pynta tjugofem spänn, trettio om det ingår dryck...

900 g Majrova
Selleriblad
Rå rödbeta eller rödbetskoncentrat
7 dl Vatten
2.35 dl Vinäger
6-7 msk. Salt
2-4 Vitlöksklyftor (om så önskas, men det kan ju inte vara fel med vitlök...)

Tvätta dina händer noga efter varje steg!! Du vill inte få ner någon skit i lagen. Tvätta och skiva majrovan lägg ner den i burkar (antar att de ska var destillerade på något vis, mitt tips som gammal syltmakare är att koka upp vatten och häll i. Spricker dom har du dålig kvalité på dom...) Dela rödbetorna, snygga till selleribladen och skala vitlöksklyftorna, lägg ner allt SNYGGT i burkarna. Lös saltet i vattnet och tillsätt vinägeren, häll detta över rotfrukterna. Stäng locket/locken häll på mer vatten om det inte täcker. Ställ in i skafferiet och låt stå i sju till tio dagar. Kyl en Red Stripe under tiden. Smaka av, smakar det gott hör av dig annars kan du skita i det. Kolla aldrig på National Treasure det är skitfilm.