onsdag 30 januari 2008

Detta var nog slutet

Har bestämt mig för att lägga ner bloggen. Eller snarare är det ju så att jag har flyttat hem och då kan jag ju inte rapportera från Newcastle längre. Får se om det händer något annat för mig i bloggvärlden eller om detta var slutet.
Ha det gott


Powered by ScribeFire.

söndag 20 januari 2008

Dan efter

Sitter på bussen på väg hem efter en helt sjuk kväll i Malmö. Eller den kanske var så sjuk egentligen men bra rolig. Vi var på Inkonst och njöt till fullo av det helt grymma bandet Chesudaka. Det var den bästa spelningen jag har varit på, någonsin. Lite sena trillade vi in när bandet var inne för andra gången, så vi såg bara avslutningen men det var en jävla avslutning. Fattar fortfarande inte vad som hände men det var mäktigt så sjukt mäktigt. Tyvärr känns det inte som att bandet kan prestera lika bra om dom spelas hemma i skivspelaren utan dom bör nog avnjutas live. Ser ni dom live kommer ni alltid att komma ihåg den spelningen, sicket ös.

Kvällen bjöd även på Papa Dee som snurrade plattor så vaxet smälte. Men jag måste säga att han inte var i närheten av Chesudaka.

Jag är ju nyblivet brillmongo och skapade mig själv en teori om att brillmongos attraherar andra brillmongos. Teorin visade sig stämma. Det kom fram ett brillmongo (eller kanske mer ett brillmonster) och ville hångla bara för att vi båda hade glasögon
... Förstår inte riktigt varför hon trodde att det skulle bli något bara för vi hade brillorna gemensamt. Man kanske greppar efter små halmstrån och vill desperat hitta en gemensam nämnare för att kunna ha något att prata om.

Ni behöver dock inte vara det minsta oroliga om hur vida jag hånglade med henne eller inte. Jag hårdrockssov hos Måring. Fick av mig brillorna, skorna och klockan innan jag tog plats i soffan och vakande okristligt tidigt efter några timmar.

Tog en buss ut till ett industriområde där något pucko till planerare har placerat en bussterminal. Det måste nog vara en av de sämsta satsningarna jag har sett. Det var bara jag och de fyra personerna som arbetade där som var där. Men dom hade möjlighet att ta emot typ 50 bussar på en gång men en hastig blick på tavlan över ankommande bussar visade att det skulle bara komma fyra bussar till, på hela dagen.

Ett besök i falafel staden ska ju innebära minst en falafel. Så när klockan var midnatt började jag bli orolig för att jag inte skulle få i mig denna ädla vara. Då meddelade de lite mer rutinerade falafel-ätarna att den bästa tiden för falafel var 03:00-04:00. Så det blev en ordentlig falafel innan sömnen infann sig.

Gratis internet på buss är käckt, jävligt käckt. Tyvärr medför det att jag inte sover något vilket jag är i enormt behov av.

Summa av kardemumman är att om ni har möjlighet att se Chesudaka, så gör det.

Måste bara tillägga att bloggen kommer att avvecklas, av ganska självklara anledningar, men det är mycket möjligt att det blir en fortsättning på något vis.


Powered by ScribeFire.

fredag 18 januari 2008

Dan för dan

Känner mig som ett barn dagen innan julafton. Vill bara kunna sova tills det är dags att hoppa på metron, dra till flygplatsen och sedan sova hela vägen till vi landar i pölseland. Men här i vuxenvärlden går det inte till så. Nu dricker jag alkohol istället bara för att kunna gå ut, festa och vara uppe till på småtimmarna. Precis som vuxna gör.

Kollade på sista "Planet Earth" avsnittet, så sjuk bra serie. Är det någon som känner för ett maraton en söndag är det bara att höra av sig. Jag kom även på att om jag blev ett djur i mitt nästa liv skulle jag vilja bli en delfin. På ett villkor. Kom på ett skönt sätt att sova. Det verkar som om dom jagar natt och dag, det håller inte för mig jag är mer en morgonmänniska. Så om det är någon delfinflock som söker en morgonjägare är det bara att ringa. Något jag inte vill vara i mitt nästa liv är en spindel. Av något slag. Alla som känner mig det minsta vet att mitt bollsinne inte kan skrytas med inte ens på läktaren, knappast heller i TV-soffan framför PES heller. Tänk er då att jag skulle hålla reda på ÅTTA ben. Det hade givetvis varit skoj att kolla på men en enda lång plåga för mig.

Känner mig som en snålkuk nu den sista dagen här i Änglalandet. Har inte mycket pesetas på mobilen så jag får nog ringa och klicka folk som aldrig förr ikväll, undrar om det funkar med taxi också... Tveksamt.

King Keegan tredje besök här i Skatornas näste kan nog sluta i succé. Det blir nog att köpa in Elmander och någon hyfsad back. Har vi tur kanske det blir UEFA-cupen. Har vi lite flyt med lottningen där kanske det blir ett besök på Ullevi... För inte tror vi att Blåvitt tar sig till CL?

Om 24 timmar sitter jag hemma hos Måring med en dryck i handen som är eller borde vara en billig whiskey... Då vill nog till och med du träffa mig.

So Long Newcastle!!!!!!!


Powered by ScribeFire.

onsdag 16 januari 2008

Mörkrädd

Har fått tillbaka ett arbete där vi skulle skriva lite om den globala uppvärmningen och vad byggnadsindustrin skulle kunna göra för att minska sin inverkan på den. Fick ett helt ok betyg så jag stannade lite och tjötade med läraren efteråt. Då berättar han om innehållet i två andra rapporter, det var då jag blev mörkrädd eller snarare förskräckt över den låga nivån här på universitetet. Jag kommer inte att citera utan bara återberätta vad som sades. Detta är dock inga halvsanningar och inte saltat det minsta. Håll i hatten, nu åker vi.

"Det blir problem med att det blir för varmt i maskinerna (traktorer, kranar och sådant), så då får man sätta in bättre air-condition."

"Byggnadsställningarna kan bli så varma att hantverkarna måste ha handskar på sig så att dom inte bränner sig."

Det är ju löjligt att behövas jämföras med människor som inte fattar bättre. Detta är ändå universitetsnivå och inget som Bredows sexåringar har plitat ihop.

tisdag 15 januari 2008

Hörde något fint

Har du svårt att säga vad du vill eller kanske skrivkramp? Idag hörde jag något väldigt fyndigt.

We think better than we speak, and we speak better than we write.

Tydligen någon 50-tals filosof som yttrade detta först. Ligger något i det tycker jag.

söndag 13 januari 2008

Korruption

Hur korrumperat är Sverige? Det är kanske inte en tanke man tänker när man vaknar en söndagsmorgon, men det är väl ändå en rätt intressant fråga. Vill ni veta så är det så att Sverige är placerad som nummer 4 utav 179 länder. Listan börjar med de minst korrumperade och slutar med de värsta länderna. Men det läskiga är ju att vi är LITE korrupta... Danmark och Finland är mindre korrupta än vi. Hur kommer det sig? Jag trodde man kunde fixa allt med en pilsner och en pölse i Danmark och en flaska vodka trodde jag kunde ta en hur långt som helst i Finland. Kanske inte.

Belgien är mer korrupt än USA... Vem trodde det? USA där en bunt med Benjamins kan ta dig hur långt som helst. Men klart i pedofilmeckat Belgien måste en viss korruption nog finnas.

Italien håller till ganska långt ner, antagligen beroende av maffian skulle jag tro.

Turkiet, Colombia och El Salvador håller jämna steg... Hmmmmm

Längst ner på listan (mest korruption) huserar en mängd Afrikanska länder. Men även forna Sovjetstater ligger pyrt till. USA's hjärtebarn Irak håller också till i bottenträsket.

För att veta vart du ska åka för att göra en snabb karriär som yrkeskriminell med dina surt intjänade slantar besök listan här.

Majrova

Jag och många med mig undrar hur man fixar sin egen majrova falafel style. Har inte lyckats hitta ett recept på svenska men ett på engelska. Så för att underlätta för dig kommer jag att översätta det och publicera det här. Därför kan vissa mängder och volymer vara lite lustiga, ha överseende med detta och testa dig fram till svenska mått. Lägg in och låt det väl smaka. Du får mer än gärna mecka en falafel och bjuda mig på, det är bara att höra av sig per mail så kommer jag. Är villig att pynta tjugofem spänn, trettio om det ingår dryck...

900 g Majrova
Selleriblad
Rå rödbeta eller rödbetskoncentrat
7 dl Vatten
2.35 dl Vinäger
6-7 msk. Salt
2-4 Vitlöksklyftor (om så önskas, men det kan ju inte vara fel med vitlök...)

Tvätta dina händer noga efter varje steg!! Du vill inte få ner någon skit i lagen. Tvätta och skiva majrovan lägg ner den i burkar (antar att de ska var destillerade på något vis, mitt tips som gammal syltmakare är att koka upp vatten och häll i. Spricker dom har du dålig kvalité på dom...) Dela rödbetorna, snygga till selleribladen och skala vitlöksklyftorna, lägg ner allt SNYGGT i burkarna. Lös saltet i vattnet och tillsätt vinägeren, häll detta över rotfrukterna. Stäng locket/locken häll på mer vatten om det inte täcker. Ställ in i skafferiet och låt stå i sju till tio dagar. Kyl en Red Stripe under tiden. Smaka av, smakar det gott hör av dig annars kan du skita i det. Kolla aldrig på National Treasure det är skitfilm.

lördag 12 januari 2008

Lustig sak

Ser att CharlieBoy har lite majrova i magen, härligt. Annars i matväg kan jag bara, avundsjukt, notera att semlesäsongen har dragit igång i Sverige. Längtar till man kan kila upp till konditoriet på Stockholmsgatan och komma hem med två nygjorda semlor till J och mig.

Trillade lite boll idag med några andra. Det var rätt roligt och jag fick allt flisat en och annan innan timmen var till ända. Var riktigt nöjd med min insats, gick dock därifrån mållös. Det gjorde Newcastle idag också. Dock inte Manchester... 6 jävla 0, inte lika roligt.

Satt och pluggade lite idag och var tvungen att använda mig av ordboken för att få reda på ett ord. Slår upp en sida på måfå för att därifrån rabbla upp alfabetet tyst för mig själv innan jag hittar ordet jag söker. Kom inte så långt utan stannade upp sidan och inspekterade ett ord som förbryllade mig lite, duplicator.

Dupliactor betyder dupliceringsapparat. En maskin som dubblerar grejer. Fan va smart!! Hade inte en sådan apparat varit grym att ha? Innan du tar den sista ölen ställer du i den i apparaten och helt plötsligt har du två kalla öl... Inte illa, inte illa alls. Kan inte någon sluta sitt jobb och välsigna livet åt detta. Jag hade köpt två stycken... Använda den ena för att duplicera den andra några gånger sedan hade jag sålt dom vidare...

K

Vantans tider


Snart Kalle sa, snart! Liten surprise som aterkom lite da och da i Mexico!

fredag 11 januari 2008

Varför så arg?

Kollar på BBC's dokumentärserie "Planet Earth". Kikade nyss på avsnittet om öknar. Allt är väldigt intressant och grymt fint filmat. Köpte boxen innan jul, mitt andra köp på Tradera, för att ha något att göra under väntanstider här i UK. Bra köp tycker jag.

I vilket fall som helst var det en liten del av dagens visning som handlade om ödlor. Där av titeln på inlägget. Jävlar vad ödlor så arga ut, på riktigt. Undra varför? Måste dom sätta sig i respekt hos andra ödlor månne. Men undra då varför jag tycker att dom ser sura ut? Det är väl inte så att dom måste visa sig tuffa för mig?Dom smyger liksom omkring och blänger hela tiden. Detta beteende måste innebära enorma rynkor i det lilla ödleansiktet.

Sen visar det sig att dom inte alls är så fräcka och tuffa som det verkar. När man som ett rovdjur ska få sig ett ödleskråvmål släpper ödlan taget om svansen, lämnar den efter sig och sticker. Dragen vid näsan står man där med en tredjedels skråvmål. www.lurad.se (den adressen leder ingenstans, borde den inte det?)

Om man bara smiter från en fight måste man då se så arg ut? Om man aldrig stannar och slåss så kan man väl se ut sådan då? Söt och rar istället. Finns det sådana ödlor?

Big Sam har fått sparken... Han har flugit ur boet så att säga. Nu sägs det att Harry Redknapp kommer att hålla i skatornas taktpinne. Det har gått rykten här uppe i norr om att Jose Mourhino eller Marcelo Lippi var på gång. Då smäller inte namnet Harry speciellt högt. Ska fixa biljetter till onsdagens FA-cup retur mot Stoke City för att se vad publiken tycker om den nya tränaren som förhoppningsvis är klar då. Det hade varit coolt med ett stort namn här uppe. Då kanske man kan åka hit igen och besöka sina "vänner".

Skoj att se vad som händer imorgon i Manchester när vi ställs mot United. Tja, inte en vinst där sedan säsongen 71/72 så änns det inte som det kommer att bli det nu heller. Sedan är halva laget i Afrika eller på avgiftning, vilket inte gör det lättare.

Peace out.

onsdag 9 januari 2008

Händelsefattigt

Nu händer det inte mycket här på ön. Jag väntar i stort sett på att planet ska lyfta med mig där i. Även om det inte är hemfärd förrän på lördag är det det jag längtar till. Alla inlämningar är klara och jag har bara en tenta på måndag kvar. Så vad göra? Tja, vid Youtube kan man fördriva lite tid. Så för att ni ska slippa leta efter roliga saker där så lägger jag upp dom här istället. Hittade en dödsrolig tjuvringning, säkert inte ny men den är FAN rolig. Ibland går det så fel, så fel.



Undra vad som hände när han kom hem?

tisdag 8 januari 2008

Mot Playan

Forsoker boka natt innan vi kommer fram den har gangen, men de gar inge vidare. Ska se om jag kan florta upp grabben i disken, sa kanske han kan ringa och snacka med dom, synd att han inte fattar vad jag sager och jag har inte den blekaste vad fan han snackar om., Sa de kan nog sluta med en riktig tokbokning. Har iaf bestamt att vi drar till Puerto Morelos och hanger dar de sista av resan.

Mr. Noname har inte setts till sen Playa del Carmen och de e underbart!

Hoppas Kalle har de kanon i Uk och kor hart med skoluppgifterna, inte forsvinner bort i Doherty trasket.

Nu ska de fjaskas for deskamigosen!

måndag 7 januari 2008

Skoluppgift

Jaha ja. Då var den första stora uppgiften klar och det hela resulterade i denna eminenta video trailer. Mycket mer finns inte att säga utan det är bara att kolla och njuta. Lägg märke till oerhört aggressiva "Geordie" dialekten som vocie-overn har. Skoj skoj. Jag har inte varit en del av musik valet. Men så här mycket kan jag säga: vissa gruppmedlemmar diggar till musiken när videon spelas upp. Läskigt.

torsdag 3 januari 2008

Återkomsten

Nu är jag på väg till rödtottarnas ö igen... Resan började med en bussfärd från Göteborg till Köpenhamn. För att hinna med mitt flyg var jag tvungen att ta en buss med avgångstid 02:05 och ankomst 06:00. Hade räknat med att vara i stort sett ensam på bussen, det var jag inte... Fattar inte att så mycket folk åker buss på en onsdag natt, mycket underligt.

Framför mig satt en mycket irriterande man som snarkade konstant (även i vaket tillstånd tror jag). Första delen av resan hade jag en tonåringar med ett fruktansvärt acne problem. Röd och glansig påminde han om en överkokt "pölse". Det var inte det värsta med honom utan det som var störande med människan var att han diggade sin musik hela tiden. Han stötte fram små underliga ljud till musiken som dunkade i hans öron.

Pölsen bakom mig bytes ut mot två nittonåringar på väg till Berlin efter en stund. Dessa två unga killar skulle bräcka varandra i allt, precis allt...

"Jag drack så mycket, hö öhhöh höh"

Blir så trött, trött, så trött. Men jag överhörde ändå var dom sa, kunde ju inte somna ifall något intressant skulle komma upp.Så började dom prata om skador som dom hade orsakat sig själva eller andra under fyllan. Då berättar den ena att han hade fått en glasbit i ögat under en afterski i norra Sverige. Jag och min ögonfobi var nära att vika ner oss och rusa ner till WC men vi höll god min...

Här på Köpenhamns flygplats går det typ tre plan var femte minut nu på förmiddagen. Då väljer dom att ha samma check-in disk till åttio procent av planen. Så sjukt jobbigt att stå i kö i en timme för att checka in. Stressbölden växte ytterligare när två slampor knödde sig för mig.

Sen ska dom måla om toaletterna här på flygplatsen. Då tar dom inte och målar om en och låter alla andra vara öppna utan dom målar om hälften. Detta orsakar ofantliga köer till dass. Det som är värst är att jag måste dit nu, kvickt också.

Typ två timmar sent kom jag, frusen och jävlig, till Newcastle. Problem med mjukvaran (fattar inte vad det innebär då jag är en lycklig Mac ägare) i Köpenhamn sköt upp starten en och en halv timme. Mr Pilot hade nog gasat och donat en hel del för vi var tvungna och fylla på med mer bränsle innan vi kunde fortsätta färden.

När vi borde landa sprakar det till i högtalarna och kapten meddelar att dom håller på att skotta landnigsbanan... Tröttsamt. Efter en halvtimmes hoovrande fick vi landa. Nu var sömnen nästan övermäktig och jag fick kämpa som en tok för att inte ge efter.

Köpte en biljett till Metron och begav mig hemåt. När tåget stannade på min hållplats steg jag av och masade mig uppför rulltrappan. Vad ser jag där? En biljettkontroll... Letar febrilt efter den förbannade biljetten men den är fan borta. Mumlar något om Murphy's lag och inser att jag får nog en liten bot för det här. Surt. Men så lätt kan man inte ge upp utan jag tjötar lite med Mr Kontrollant och det verkar funka. Till slut ger han efter och låter mig slinka igenom!!!!! Helt tagen av situationen nästan svimmar jag på väg ut från tunnelbanan, en kontrollant med hjärta!! Det hade varit något för Pesttrafik det...

Väl i skrubben har inte mycket ändrats. Det drar lika kallt, heltäckningsmattan är lika blå och alkisarna väsnas. Så skönt att vara tillbaka. NOT! Hemma för alltid om dryga två veckor, gott.

tisdag 1 januari 2008

Feliz Añonuevo

2008!! Kan inte fatta att 2007 ar slut, men de kanns ganska bra med nytt! Far ont i fingrarna har, tangentbordet ar fucked up, man far trycka som en javla idiot om de ska komma natt over huvudtaget!

Kakade pa hosteltet igar och sen drog vi ner till playan och firade in de nya aret! Helt javla otroligt lackert! Stod dar och sprutade champagne, sen blev man lite pissed nar man kom pa att man hade sprutat bort allt i varsta schumacker andan och knappt fick fukta lapparna sjalv. Da ska vi inte prata pa hur farbannad Elin blev =) Na da, men vi hade de helt underbart! Sen blev det nattdopp och hemfard.

Nu ar nog planderna att dra till Merida och Chitzen Itcha. Skulle dratt idag, men lite svar att checka ut kl 14.00

Hoppas Kalle inte regnat bort i GBG. Men de passar kanske bra med simhud i England? Enda kallsuparna man far har ar fran rom, eventuellt tequila, men de ger mer galar? Vad skriver jag nu egentligen? Maste nog dra och kaka natt, snurrar ganska vilt har.

Gringo ut, stay tuned!