Jag och många med mig undrar hur man fixar sin egen majrova falafel style. Har inte lyckats hitta ett recept på svenska men ett på engelska. Så för att underlätta för dig kommer jag att översätta det och publicera det här. Därför kan vissa mängder och volymer vara lite lustiga, ha överseende med detta och testa dig fram till svenska mått. Lägg in och låt det väl smaka. Du får mer än gärna mecka en falafel och bjuda mig på, det är bara att höra av sig per mail så kommer jag. Är villig att pynta tjugofem spänn, trettio om det ingår dryck...
900 g Majrova
Selleriblad
Rå rödbeta eller rödbetskoncentrat
7 dl Vatten
2.35 dl Vinäger
6-7 msk. Salt
2-4 Vitlöksklyftor (om så önskas, men det kan ju inte vara fel med vitlök...)
Tvätta dina händer noga efter varje steg!! Du vill inte få ner någon skit i lagen. Tvätta och skiva majrovan lägg ner den i burkar (antar att de ska var destillerade på något vis, mitt tips som gammal syltmakare är att koka upp vatten och häll i. Spricker dom har du dålig kvalité på dom...) Dela rödbetorna, snygga till selleribladen och skala vitlöksklyftorna, lägg ner allt SNYGGT i burkarna. Lös saltet i vattnet och tillsätt vinägeren, häll detta över rotfrukterna. Stäng locket/locken häll på mer vatten om det inte täcker. Ställ in i skafferiet och låt stå i sju till tio dagar. Kyl en Red Stripe under tiden. Smaka av, smakar det gott hör av dig annars kan du skita i det. Kolla aldrig på National Treasure det är skitfilm.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ser att pluggningen gar bra =) Ska grilla har ikvall, kottet ligger i marinanden nu!
Bra majrova recept, de va alltsa rodbeta i. Givet att vi maste lagga in ett par burkar over nagra red stripes val hemma i GBG! Kan bli en fin present till Pasken at mor?! Hors snart!
25-30 kr, det var dyrt.. du vet ju att en falafel i malmö kostar ynka 15kr!
Skicka en kommentar