torsdag 20 september 2007

Nionde dagen

I går var det kanske den sista eftermiddagen av sommaren här med härliga 17 C° och strålande sol. Det ser rätt ok ut i dag också men är det något som är lurigt här är det vädret...

Jag tog en lång promenad utmed Tyne vinden fläktade mitt hår och svettpärlorna vandrade långsamt ner för ryggen, typ. Vet inte hur långt jag gick egentligen för min karta räckte inte till. Promenerade ut mot havet igenom ett hamnkvarter och efter ett tag kom jag fram till ett lite ställe som hette S:t Peters Basin eller kanske inte ett eget ställe men det kändes som så för runt den lilla hamnbassängen låg lägenheter som avgränsade mot resten av bebyggelsen. Tror även det var lite "posh" för bilarna som stod parkerade var nya, glänste ikapp med solen och var av märken så som porsche, mercedes och rover. Jag slog mig ner på den lilla puben för att ta mig en sallad men jag missade lunchen med två minuter och kocken var inte på humör att mecka ihop en macka efter klockan 15:00. Inga sura miner för det tog en guinness istället (ungefär samma mättande effekt). Satt utanför och njöt av solen, kluckandet av vattnet och hela atmosfären runt omkring. Ölen varade inte för evigt utan den likt allt annat tog slut och jag masade mig upp från bänken och begav mig hemåt.






































Väl här var det lugn och ro som stod på schemat. När klockan började närma sig 19:30 tog jag ännu en gång ner jackan från sin krok och gick in mot staden för att sätta mig på en pub och kolla lite boll. Fransyskan tog följe och vi hamnade på ett ställe nära campus och ett stenkast från City Hall (där det spelas rätt mycket bra musik av olika kända artister detta kommer jag att återkomma till). Inge öl nu utan det fick bli en vatten och sen satte vi oss i baren och tjötade lite (hon är lättare att prata med än tyskan). En rolig grej som hon har gjort är att hon har signat upp för nybörjar-kricket (kricket är en sjuk sport där en match kan pågå i flera dagar, lär dig mer här). Hittade en annan rolig grej med tanke på kricket, det bästa man kan få när man slår ett slag är sex poäng så har ni några minuter över ta en titt på den här killen. Arsenal-Sevilla var matchen som det bjöds på och bekant drog Arsenal det längsta strået och vann med 3-0. Var inte inne i matchen tillräckligt mycket för att kunna ge en analys av den, jag kan nog inte tillräckligt mycket om fotboll för att ge en analys av den. Efter matchen kom en hyfsad överförfriskad gubbe (48 år) i gång och skulle tjöta ihjäl oss, han diggade inte fransmän och hade träffat en böna i Stockholm för sådär 30 år sedan... Han var en riktig stammis och hade varit på den lilla puben samtidigt som bl. a Pete Doherty (som han hade sett bli utslängd därifrån) och Amy Winehouse (tydligen är hon på rehab nu).

Fransyskan med sina rumskamrater (ett par från Polen) och tyskan ska på bio i kväll och jag kommer att följa med kan ju inte sitta och ruttna här i min skrubb. Fick ett annat glatt besked i går och det var att Bert L (programchefen på Chalmers) tyckte att mina kursval var ok så nu är det bara att vänta tills på tisdag när skolan börjar. Ska köpa mig en almanacka i dag så jag kan skriva in när mina föreläsningar är.

Må kraften vara med dig.

Inga kommentarer: