tisdag 18 september 2007

Sjunde dagen

Då vilade jag, NOT!!!

Jag är inte ensam!! Tog en sväng i centrum i dag på jakt efter soppåsar och tidsfördriv. Då skådar jag något mycket spännande; en kille i en gul tröja med en flagga på som vi alla känner till och över flaggan stod det med fina bokstäver: SVERIGE... Nu är det säkert någon som säger att det är inte säkert att han är svensk bara för det, nej det behöver han inte vara men det känns som om så är fallet. I vilket fall som helst kände jag mig lätt förstenad och blev stående ett ögonblick med blicken fäst på honom, då kollar han på mig vilket medför att en känsla av lätt pinsamhet smeker mina kinder. Jag förlöses ur min stenposition och stapplar förvirrad därifrån. För jag vill ju vara den okända svensken och inte behöva hänga med massa andra med svenska som modersmål. Hur som helst smet jag in i första bästa affär för att försäkra mig om att jag inte var förföljd. Har väl kollat lite mycket på Bourne, Bond och gubbarna. Han fortsatte ned för gatan med sitt kvinnliga sällskap men var nog minst lika berörda som jag. Det känns nämligen som man ser väldigt svensk ut hur mycket man än försöker acklimatisera sig... Väl inne i butiken hittade jag en nice tröja (brun, superdry ett märke som jag alltid diggat) så nu var jag ju tvungen att köpa den. Det har annars varit ganska klent på "bra butik" fronten. Jag har inte fattat var alla engelsmän handlar kläder, det är nämligen så (känns det som) att på en klädbutik går det 10 matställen (restauranger/pubar/barer eller matbutiker) och på en bra klädbutik går det 100 dåliga... Så ni fattar att det kändes konstigt att hitta en butik med bra grejer, stället var packat med t-tröjor (Mmmmm) men tyvärr ingen jeans men det kanske jag hittar nästa gång jag måste gömma mig...

Men efter att funderat en bra stund på engelsmännens kläd val kom jag på det (nobelpris nivå är det kanske inte). De butiker som går bäst (efter alla ställen med friterad mat) här i Newcastle-upon-tyne är utan tvekan Newcastle Uniteds supporter butik. Varenda människa, gammal som ung, kort som lång, bred som smal, har deras tröja på sig, jag bävar inför den kalla säsongen här när alla drar på sig mössorna för då kommer Northumberland street se ut som ett svart-vitt hav. Det hela kan bli en lika skräckfylld upplevelse som det var när jag mejades ner av de galna kineserna...

Jag var (tro det eller ej) i skolan i dag också, hade bestämt möte klockan 11 med någon Dr. Neveen (typ indisk) hon kom inte ihåg mig även om hon sa klockan 11 till mig i går och kollade så att jag skrev ner det... Gillar inte henne riktigt. Det visade sig dock att hon inte visste ett jota utan jag skickades till Mr. Ian Murdoch... Han är nog den gladaste gubben i Newcastle, han sa att den kursen jag ska läsa startar först på tisdag och jag inte behöver göra något i skolan innan dess, gött jobb. Så nu lallar jag bara omkring tills på tisdag. Hoppas på någon utflykt i helgen, i värsta fall får jag dra med mig mina tjejer och dra till Tynemouth (havet). Att åka ut till Nordsjön i september måste ju vara likvärdigt med att låta en förkyld snorunge nysa en rätt i ansiktet. Jag får väl ligga till kojs några dagar om det behövs men det lär ju inte bli varmare där ute.

Har löst allt med hyran och gymkortet nu så jag kan börja min vardag är också.

Inga kommentarer: