fredag 21 september 2007

Tyskan

Tyskan börjar gå mig på nerverna... Vi har varit på några olika pubar här i Newcastle nu och det låter på samma sätt varje gång (ni måste läsa fraserna högt för er själva med en schyst A. Swarchenegger accent): Tooooo loud muuuusiiic!! Doooo you alsooo get headache when you sit neeeear teeeveee? Thaaats expensive. Straaaaange people... Sen att hon inte kan skratta utan stöter ur sig något slags host liknande ljud, hon skakar även konstant på huvudet i misstycke när vi sitter ute på puben. Det allra värsta är nog det att humorn är helt väck, har inte hört ett skämt lämna den munnen.

Senast i dag när vi var på väg hem efter en pint och en mycket sevärd rugbymatch började hon bröla om att ingen pub här var normal. Var nära på att sätta en foot-plant på hennes näsben men i sista sekunden hejdade jag mig och svarade med att det är normalt ur engelsk synvinkel men kanske inte för hennes trångsynta tyska världsbild. Jag bara undrar om man inte fattar vad man ger sig in på när man flyttar till England. Inte kunde hon tror att alla traskade omkring i läderhosen hade fylliga mustascher och pratade skitfult? Det är så som det är och det är inte det minsta konstigt utan normalt. Deutschland über alles? Nej, ni har inte tagit över England och det är jag jävligt glad över för även om dom inte vet vad god mat är eller god musiksmak (förutom dom som kollar på Eek-a-mouse den 23-25 november) så är det ett land som jag tycker är helt, helt, helt, ja helt underbart.

Därför önskar jag att höja ett långt långfinger (eller två fingrar som vi gör här) och trycka upp det i nyllet på alla som åker utomlands och försöker hitta "normal saker". Tilläggas bör kanske att jag handlar knäckebröd på IKEA men det gör jag bara för att jag kan inte fan hade jag lipat och gått under om det inte fanns knäckebröd hos mig 24-7. Ta seden dit ni kommer mina vänner och var inte rädda för nya saker, det tror jag bara gör er gott.

I morgon bär det av till Sunderland, ska kika lite på vad lill-Hysén lämnade efter sig. Blir nog även en Fish 'n' Chips, jag tar ju seden dit jag kommer, *blink, blink*.

En sista grej bara; andra dagen med henne då trodde jag att hon skämtade när hon frågade hur micron funkade. En helt berättigad fråga kan tyckas om det inte visade sig att hon ALDRIG hade använt en sådan innan (det är en med tryckknapp för att öppna luckan, men hon försökte bända upp den med kniv...). Är det ett u-land Tyskland? Jag menar om man har studerat några år så inte klarar man sig utan micro?

Ursäkta att inlägget drog iväg lite men jag kan bli så sjukt irriterad ibland att det bara inte går att stoppa.

Våga vägra Tyskland.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Snälla Karl vad är det du håller på med. Dom tyskar vi känner är jättetrevliga. Man får inte generalisera det vet du väl. Det kanske är möjligt att hon kommer in på din blogg och läser det du skrivit. Hur förklarar du dig i såfall??
Vi har fint väder, vi ska gå på bio ikväll. Vi ska se Roy Anderssons senaste Du levande. Imorgon hälsar vi på morfar, då ska jag laga köttbullar med potatismos och lingonsylt. Stefan var tillsammans med Kerstin och Leif och lyssnade på jazz i deras kvarter i torsdags kväll. Allt går sin gilla gång.
Nisse bråkar tidigt på morgnarna. Hon väsnas och skrapar och biter sönder snören till persiennerna och tom gummitätningen till vårt sovrumsfönster. Ibland undrar jag om någon skulle vilja ha henne?!!

Unknown sa...

Snälla Karl vad är det du håller på med. Dom tyskar vi känner är jättetrevliga. Man får inte generalisera det vet du väl. Det kanske är möjligt att hon kommer in på din blogg och läser det du skrivit. Hur förklarar du dig i såfall??
Vi har fint väder, vi ska gå på bio ikväll. Vi ska se Roy Anderssons senaste Du levande. Imorgon hälsar vi på morfar, då ska jag laga köttbullar med potatismos och lingonsylt. Stefan var tillsammans med Kerstin och Leif och lyssnade på jazz i deras kvarter i torsdags kväll. Allt går sin gilla gång.
Nisse bråkar tidigt på morgnarna. Hon väsnas och skrapar och biter sönder snören till persiennerna och tom gummitätningen till vårt sovrumsfönster. Ibland undrar jag om någon skulle vilja ha henne?!!

KALLE sa...

Snälla mamma, vad håller du på med? Jag har väl all rätt i världen att tycka illa om någon om jag vill? Varför skulle jag inte få utrycka det på min blogg? Om hon mot förmodan skulle läsa och förstå innehållet i bloggen får jag väl tala om för henne att jag inte tycker om henne?

Ordet "tyskan" är i singular och bestämd form alltså ingen generalisering.